logotype
logotype
logotype

20-03-2013: De rolkooi

Er zitten onderdelen in een raceauto die je liever nooit nodig wilt hebben. Een daarvan is de rolkooi. Zonder deze rolkooi zal je ook zeker niet willen racen. Het is daarom ook een verplicht onderdeel aan een raceauto en zorgt daarmee voor je eigen veiligheid. In deel 5 van de ins en outs: de rolkooi.

De kooiconstructie die we terug vinden in de Cruze zorgt ervoor dat de coureur beschermd is mocht er een crash plaatsvinden of zelfs over de kop slaan. De kooi is in zo’n geval een schild  waarin de coureur zich bevind en daardoor ongeschonden blijft na een crash. Al met al is de ontwikkeling van een dergelijke kooi aardig ingewikkeld maar ook hierbij staat de veiligheid van de rijder voorop: dat is het zeker!


De rolkooi zoals we deze in de CruzeCup toepassen komt van Wiechers-Sport (Wiechers). Wiechers heeft de keuze uit vele soorten rolkooien en rolbeugels. Het type kooi dat in de Cruze is gemonteerd is gelijkwaardig aan de kooiconstructie van bijvoorbeeld de WTCC auto’s, en nog veel meer raceklassen, als ook in de CruzeCup die in Duitsland al jaren gebruikt en beproeft is. De buizen waaruit deze kooi bestaat zijn gemaakt van 2,5 mm dik staal en hebben een diameter van Ø45 mm. De kooi is voorzien van een DMSB certificaat (de Duitse autosport bond) en uiteraard een goedkeuring van de FIA om te mogen worden toegepast in deze auto. De kooi wordt op 6 plaatsen vastgezet in de auto, vandaar de term 6-punts kooi. Hij zorgt ook niet alleen voor veiligheid, maar ook voor een stuk extra stijfheid aan het chassis van de Cruze waardoor de Cruze een betere wegligging verkrijgt.



Mede hierdoor is het extra veilig om te racen en zo zien we ook onze coureurs weer veilig de finish passeren! Zoals gezegd hopen we dat de kooi nooit nodig zal zijn, maar mocht het toch zo zijn, dan zijn we wel zo zeker dat de coureur weer ongedeerd uitstapt.


Zo kunnen we weer veilig het circuit op.

 

 

 

Geschreven door: Daniël Nijveldt en John Kluytmans
Foto's door: Daniël Nijveldt